وبلاگ نوین‌ویپ

VoIP چیست؟

ویپ (به انگلیسی VoIP) که با نام های تلفن IP، تلفن اینترنتی، تلفن پهن‌باند، صدای پهن‌باند و صدا روی پهن‌باند نیز شناخته می شود، تکنولوژی انتقال صدا و فایل های چند رسانه ای روی بستر شبکه های مبتنی بر اینترنتی است که امکان برقراری تماس های تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می آورد.

عبارت Internet Telephony به استفاده از سرویس های ارتباطی (مانند فکس، صدا، پیامک و پیام صوتی) بر روی بستر اینترنت عمومی اشاره می کند و با روش سنتی برقراری تلفن PSTN ارتباطی ندارد. راهکارها و عملکرد فناوری VoIP، شبیه به روش برقراری ارتباط تلفنی به روش سنتی است و شامل کانال کشی و دیجیتال سازی سیگنال های صوتی آنالوگ و رمزگذاری آنهاست. اما این اطلاعات بسته بندی شده به جای اینکه از طریق یک شبکه مدار گزینی منتقل شوند، بر روی شبکه راه گزینی کوچک منتقل می شوند.

30 سال پیش اینترنت و واژه ای به این نام وجود نداشت و ارتباط تلفنی تنها از طریق شبکه عمومی تلفن (PSTN) امکان پذیر بود. همچنین، ارسال دیگر انواع داده ها به غیر از صوت، کاملا پر هزینه بود. اما گسترش استفاده از راینه های شخصی و پیشرفت چشمگیر دیگر فناوری های ارتباطی مانند تلفن های همراه و اینترنت تحول بزرگی در عزصه ارتباطات به وجود آورد.

یکی از مزایای بزرگ فناوری VoIP مقرون به صرفه بودن آن است. VoIP نه تنها هزینه استفاده از خدمات و سرویس ها را کاهش می دهد. برخی از این کاهش هزینه ها به علت استفاده از یک شبکهٔ منفرد برای حمل صدا و اطلاعات است. به خصوص در مکانی که کاربران به شبکه خاصی دسترسی دارند که از آن کمتر استفاده شده است، می توانند از ویپ با هزینه ای کم استفاده کنند. در بیشتر اوقات تماس‌های VoIP به VoIP رایگان هستند. در حالی که تماس VoIP به شبکه‌های تلفن عمومی (PSTN) ممکن است هزینه‌ای داشته باشد که باید توسط استفاده‌کنندگان VoIP پرداخت شود.

از دیگر مزایای VoIP می توان به عدم نیاز به سیم کشی مجزا، ادغام دستگاه تلفن با رایانه، برگزاری کنفرانس های صوتی و تصویری، گسترش و جابجایی آسان و مدیریت آسان اشاره کرد.

در روش سنتی برای ایجاد چنین فناوری نیاز به سیم کشی گسترده و پیچیده وجود داشت اما VoIP از بستر شبکه استفاده می کند و بنابراین در زمان و هزینه بسیار صرفه جویی خواهد شد.

نوشتن مزایای ویپ در یک مطلب کاری بیهوده است. امیدواریم بتوانیم در آینده نحوه عملکرد ویپ و مزایای استفاده از آن را برایتان به طور مفصل توضیح دهیم. به شما پیشنهاد می کنیم مطالب وبلاگ نوین ویپ را دنبال نمایید.

***

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره VoIP با بخش پشتیبانی نوین ویپ تماس بگیرید. 88003373-021

برچسب ها VoIPویپ
بدون دیدگاه
مشاوره تلفنی رایگان
مشاوره رایگان با واتس‌اپ